Når alting ikke er som det plejer

Når hverdagen pludselig ser anderledes ud, skal vi finde nye rutiner i hverdagen, og det kan være svært at gøre alene. Koordinator i Herning Lene Frølund Rasmussen fortæller her om en henvendelse fra en mor, der havde brug for sparring til at finde en god struktur i en anderledes hverdag med hjemmearbejde og hjemmeskole

Af koordinator i Folkekirkens Familiestøtte

Forleden dag talte jeg i telefon med en enlig mor til 2 drenge, der ligesom resten af Danmark nu forsøgte at isolere sig mest muligt i hjemmet gr. Covid 19. Og hvem kunne ikke under normale omstændigheder ønske sig mere familietid i en hverdag hvor arbejde, skole, fritidsinteresser, motion og venner skal passes ind sammen med indkøb, rengøring, vasketøj og madlavning?

Men alting er ikke som det plejer. Alt det vante, det sociale og inputs udefra er helt skåret væk, så nu befinder familien sig i den helt anden grøft. Den ældste sover længe, rigtigt længe. Han ser netflix det meste af dagen og aftenen og såmænd noget af natten med. Og han svarer sin mor surt og tvært, når hun beder om hjælp til at tømme opvaskemaskinen. Den yngste keder sig så meget, at han næsten ikke kan være i sin egen krop. Og når storebror sover, og mor arbejder, så er det jo fristende at gå ind på storebrors værelse og spille på hans computer eller sidde bag mor og øve sig på de trommer, der alligevel bare har ventet det sidste halve år på at blive spillet på.

Omdrejningspunktet i vores samtale blev, hvordan familien kunne finde tilbage til en struktur, hvor nogle af konflikterne kunne forebygges, og der blev tid til både skole og arbejde. Det meste af tiden var det moren, der talte. Hun havde faktisk alle svarene selv, men gav alligevel udtryk for, at det lige at få sagt overvejelserne højt, og få vendt det med en anden, gav hende mere mod til at afprøve nogle tiltag og holde fast i nogle af de rutiner, der fungerer godt i familien.

Det burde vi kunne klare selv
Jeg møder mange forældre, der synes, det kunne være rart at vende nogle ting i familien med en udenforstående. En der ikke er en del af familien eller venneflokken. En som vil lytte og give sparring på det, der netop fylder lige nu og kan opleves som en stor udfordring. Og samtidig siger de samme forældre: Det burde vi kunne klare selv! Men er det rigtigt?

Hvordan har vi dog fået den tanke ind i vores samfund, at vi som familier burde kunne klare det hele selv? I den tid vi står i nu, hvor alting ikke er, som det plejer, er der nogle ting, som bliver særlig tydeligt. Vi kan ikke klare alt selv, vi har brug for hinanden! Vi er en del af et samfund, vi er sociale i vores DNA, vi vokser og trives med input udefra. Vi har brug for at stå sammen og rykke sammen, når tingene er svære.

Så kære forældre, hermed en opfordring: Vær ikke for stolte til at række ud og bede om hjælp. Folkekirkens Familiestøtte står klar til at give sparring, lytte og anerkende den situation, I står i. Vi vil gerne gå sammen med jer gennem de udfordringer, I står med. Der er håb forude, og når alting ikke er som det plejer, behøver vi ikke at stå alene.

Du er velkommen til at ringe til din lokale koordinator for sparring eller et godt råd. Find kontaktoplysninger på alle vores koordinatorer her.