Bliv forældreven

Vil du støtte en forælder i at skabe en god hverdag for familien?

Så er det måske noget for dig at blive frivillig forældreven hos os.

Som forældreven besøger du børnefamilier i deres hjem og støtter forældrene i f.eks. at bryde dårlige vaner, få et bedre fællesskab i familien eller få fokus på god kommunikation.

Udfordringerne kan f.eks. handle om en hverdagsstruktur, der halter, konflikter, der fylder for meget, børn, som ikke trives i deres hverdag, eller noget helt andet.

Familierne, du vil møde, er helt almindelige familier, der ønsker at sætte fokus på en konkret udfordring i deres familieliv. Forældrene skal selv udføre de ændringer, de ønsker, og din rolle er at stå på sidelinjen og lytte og sparre med forældrene omkring deres udfordring.

Hvordan foregår det?

Forældrene udarbejder sammen med den lokale koordinator en målsætning, som du så efterfølgende støtter forældrene i at arbejde med. Du besøger familien cirka 1 gang om ugen eller hver 14. dag, hvor du taler med forældrene om, hvordan det går og støtter dem i at arbejde med deres udfordring. De fleste forløb varer cirka 3-5 måneder, men det kommer helt an på udfordringen i den enkelte familie.

Du kan også blive frivillig i vores Hånd i hånd forløb, hvor du kan være med til at give familier med børn i alderen 0-6 år et pusterum.

Krav og ønsker til dig

Vi stiller ikke krav om en særlig faglig baggrund. Vi er derimod interesserede i at få en god snak om dine personlige evner og erfaringer. Vi stiller krav om, at alle frivillige har en ren straffeattest.

Vi ser gerne, at du er villig til at binde dig som frivillig i mindst et år. Dette gør vi af hensyn til familierne, som ofte har brug for stabilitet over længere tid. Derudover skal du igennem et godkendelsesforløb og et introduktionskursus, inden du kommer ud i en familie første gang.

Vi forventer naturligvis ikke, at du kan hjælpe med alle typer udfordringer. Du aftaler med den lokale koordinator, hvilke typer opgaver, du kan støtte med ud fra dine interesser, erfaringer og kompetencer.

Som forældreven får du

Mulighed for at gøre en stor forskel for en familie

Mulighed for at bruge dine personlige og faglige kompetencer indenfor relationer

Faste professionelle rammer for dit frivillige arbejde

Løbende sparring med den lokale koordinator

Du vælger selv, hvor meget tid du vil bruge som frivillig

Vil du høre mere?

Kontakt den lokale koordinator og hør mere.

Forældreven fortæller

Hør hvordan Lisbeth oplever at være frivillig hos os.