Folkekirkens Familiestøtte har været i Nordjyske

Loa fik hjælp af Folkekirkens Familiestøtte

Selvom man gør sit bedste hver dag, lever ingen forældre altid op til egne værdier for forældreskabet. Forældre er også bare mennesker – der ind i mellem og af forskellige årsager – har lavt overskud. Når man vil det aller bedste for sit barn, kan det være svært at acceptere. Men det er sådan set sundt nok for vores børn at opleve, at forældre ikke altid er perfekte – for så slipper de for selv at føle sig forkerte den dag, de ikke kan leve op til det perfekte selv.

Det betyder selvfølgelig ikke, at vi bare kan lade stå til. Det afgørende for børnene er, om de har forældre, der reflekterer over forældreskabet og tager ansvar, når forældreskabet for en tid er ude af kurs. Forældre, der gør netop det, gør en stor indsat for deres børn – og det er sjældent de forældre, der ikke gør det godt nok på den lange bane.

Nogle gange gør vi det også bedre, end vi selv kan se i øjeblikket. Det er denne mor et levende bevis på. Det kan være vigtigt som forælder at huske på, at det er summen af oplevelser for børnene, der betyder noget. Måske har du ikke levet op til dine egne værdier i dag – men har du levet op til dem overordnet set, hvis du kigger på hele ugen? Og har du i øvrigt været god til at reparere med dit barn, når du ikke har været tilfreds med din måde at håndtere situationen på?

Artiklen her er en reminder om, at du skal huske at se på dig selv med lige så milde øjne, som du ville se på et andet menneske, der var i dine sko. At det, du vander, vokser. Og ikke mindst, at det er beundringsværdigt og vigtigt at tage ansvar.

TAK til Loa for at stå frem og fortælle om noget, de fleste forældre kan sætte sig ind i. Tak for at være et forbillede i forhold til at turde at række ud. Vi håber, du klapper dig selv på skulderen, og at din fortælling vil give flere forældre modet til at række ud i tide og over tid.

Læs Loas historie her Artikel om Folkekirkens Familiestøtte