Bliv frivillig i Friluftsliv

Vil du hjælpe småbørnsfamilier med at komme mere udenfor?

Så er det måske noget for dig at blive frivillig i vores forløb ”Friluftsliv”.

Som frivillig i Friluftsliv besøger du familier i deres hjem og støtter dem i at komme i gang med med udendørs aktiviteter. Det kan både være i haven, i en park eller længere ude i naturen alt efter familiens ønsker og muligheder.

Familierne, du vil møde, er helt almindelige familier, der ønsker at sætte fokus på at få mere udeliv ind i deres familieliv. Familierne vil ofte have behov for det sidste skub eller overskud til selv at tage initiativ til at skabe aktiviteter i uderummet.

Du er ikke en barnepige, som tager børnene med på tur, men du kommer med god energi, nye ideer og en ekstra hånd, som fremmer den gode stemning og giver familierne et tiltrængt pusterum.

Krav og ønsker til dig

Vi stiller ikke krav om en særlig faglig baggrund. Vi er derimod interesserede i at få en god snak om dine personlige evner og erfaringer. Vi stiller krav om, at alle frivillige har en ren straffeattest og børneattest. Du aftaler med den lokale koordinator, hvilke typer opgaver, du kan støtte med ud fra dine interesser, erfaringer og kompetencer. Man kan sagtens både være frivillig i Friluftsliv og i vores andre forløb.

Din opgave er at støtte familierne i at planlægge, strukturere og gennemføre friluftsaktiviteter, som kan bestå i alt fra at kigge på myrer i haven til at lave bålmad på en naturlegeplads. Du bliver naturligvis klædt godt på til opgaven af koordinatoren, men det er en fordel, hvis du selv elsker at lave aktiviteter ude.

Du mødes med familien hjemme hos dem hver eller hver anden uge, hvor I i fællesskab laver en udeaktivitet. Aktiviteten kan varigere i både form og indhold. F eks. kan I nogle gange lave en udflugt og andre gange bruge familiens have eller den lokale park til en aktivitet.

Vi ser gerne, at du er villig til at binde dig som frivillig i mindst et år. Dette gør vi af hensyn til familierne, som ofte har brug for stabilitet over længere tid.

Som frivillig får du:

Mulighed for at gøre en stor forskel for en familie

Mulighed for at bruge dine personlige og faglige kompetencer indenfor relationer

Velstrukturerede rammer for dit frivillige arbejde

Løbende sparring med den lokale koordinator

Du vælger selv, hvor meget tid du vil bruge som frivillig

Vil du høre mere?

Kontakt den lokale koordinator og hør mere.

Forældreven fortæller

Hør hvordan Lisbeth oplever at være frivillig hos os.

Jeg føler mig godt klædt på

Frivillig
Astrid Sonne Svits har ikke tidligere været engageret i Folkekirken, men da hun læste om Folkekirkens Familiestøtte, fik hun lyst til at engagere sig og blive frivillig forældreven. Hun er…