Sådan tackler du konflikter med dine børn

Hvordan tackler du de evindelige konflikter med dine børn? Det kræver energi og viljestyrke, når man hver dag skal stå fast overfor alt fra hvilke sko, barnet skal have på, til hvordan man sidder ved bordet, eller at ipaden skal slukkes. Nogle gange føles det som én uendelig række af konflikter, som det kan være svært at finde energien til at tage

Konflikter mellem børn og forældre er vigtige. Og selvom de kan være både hårde, drænende og virke uendelige for os forældre, og vi kan have lyst til at give efter, skal konflikterne tages. For børn har brug for at mærke, at der er klare rammer, og det er vigtigt, at de får lært at håndtere konflikter og indgå i sociale sammenhænge.

Minimer konflikterne
Vi kan ikke undgå konflikterne, men vi kan faktisk minimere dem ved at være tydelige om, hvordan grænserne er hjemme hos os, og hvad vi forventer af vores børn.

Allerførst er det vigtigt, at du har overvejet og besluttet, hvordan rammerne skal være hjemme hos jer. Når rammerne og grænserne er ens hver dag, minimerer det konflikterne, fordi børnene så ved, at der ikke er noget at diskutere.

Børn har brug for, at vi hjælper dem til at overskue hverdagen. Og med faste rutiner, regler og forudsigelighed kan vi skabe tryghed for dem. Hvis du vil minimere konflikter og skabe tryghed for dine børn, er første skridt derfor at være tydelig omkring hvilke regler, der gælder og holde fast i reglerne også de dage, hvor du egentlig ikke orker.

Sådan tackler du konflikten med dit barn
Ulla Dyrløv har lavet en model for, hvordan du bedst håndterer konflikter med dine børn, og den kan være god at have i baghovedet, når I nærmer jer en konflikt. Hvis du ved, at noget vil skabe en konflikt, er det godt at være forberedt på det og sige til dig selv, at du skal bevare roen.

Når I nærmer jer en konflikt, trækker du vejret dybt og tager pilotkasketten på, hvilket vil sige, at det er dig, som har kontrollen med situationen:

• Tal til styrken i dit barn, ved at have forventninger til, at barnet godt kan det, du forventer af ham eller hende.
  • Tal med respektfuld bydeform i et bestemt, men ikke surt tonefald. “Nu skal du i seng” eller “Nu skal du slukke Ipaden. Ingen spørgsmål eller lange forklaringer.
  • Gentag dig selv uden at gå ind i en diskussion, hvis der ikke er noget at diskutere.

Læs også hvordan Karsten fik hjælp af Folkekirkens Familiestøtte til at håndtere konflikter med sin søn

Diskussioner er også vigtige
Faste regler og rammer er ikke til diskussion, men nogle ting skal børn selvfølgelig have lov til at være med til at bestemme, alt efter alder. Det kan f.eks. være, om man vil have de røde eller blå bukser på, eller hvornår den faste spilletid skal ligge.

Dit barn skal lære at håndtere konflikter, forhandle og gå på kompromis. I en diskussion er målet at nå til enighed eller finde et fælles kompromis. Derfor giver diskussionen i familien os mulighed for at udveksle meninger, så vi bliver klogere på hinanden og lærer af hinanden. Vi lærer at tale ordentligt til hinanden og øver os i at forstå tingene fra den andens synsvinkel. Alt sammen kompetencer som vores børn har brug for at tage med sig videre i livet.

Men husk at det er dig som forælder, der bestemmer, hvad der er til diskussion, og hvad der ikke er.

Pointerne i artiklen stammer fra Ulla Dyrløvs bog: ”Pilot for dit barn. En guide til forældre.”

Vil du også have hjælp til, hvordan du tackler konflikter med børn eller andre udfordringer hjemme hos jer, så læs mere om, hvordan du kan få hjælp fra os eller kontakt din lokale koordinator.